maandag 25 oktober 2004

Man in de deuropening
Zoals elke morgen passeer ik de man in de deuropening.
"Je bent vroeg", zegt hij als ik hem goedemorgen knik. "Veel werk?"
Ik glimlach; "Ik ben een vroege vogel" en loop verder.
Als ik in mijn bureau het licht aanknip, zie ik hoe hij zich opnieuw op zijn drempel laat zakken. Hij zwaait even en kijkt de rits fietser die voorbij rijden na.
Deze middag zal hij zijn stoeltje op de stoep zetten en iedereen die voorbij loopt smakelijk eten wensen. Hij zal naar de rokers drentelen die snel een sigaretje opsteken voor de ingang.
's Middags zal hij zijn huisje inlopen. De stoel leeg aan de voordeur laten staan. Rond 17 uur duikt hij weer op. "Fijne dag gehad?", zal hij vragen, om me dan een gezellige avond toe te wensen. Ik zal naar hem zwaaien wanneer ik de straat uit rij, zijn huisje voorbij.
Morgen zal hij er weer staan. "Je bent vroeg. Veel werk?"
"Ik ben een vroege vogel."

Geen opmerkingen: