maandag 25 juli 2005

Verborgen
Na zesentwintig dagen vakantie, waar ook mijn mails onder leden vond ik 'em. Diep in mijn hotmailaccount, verborgen tussen tientallen spammails: een boekenwurmstokje van Clopin.

Hoeveel boeken heb je in je boekenkast staan?
Geen idee, ik tel de boeken die ik nog niet gelezen heb (33) maar heb er geen benul van hoe rijk ik in boeken ben. Om toch een aantal te schetsen. Mijn boekenkast bestaat uit opeengestapelde wijnkistjes. Tot op vandaag ben ik de trotse bezitter van een dertigtal gevulde wijnkistjes. En oh ja, een gevulde boekenplank in ons 'bureau', twee bananendozen met oude kinderboeken die nog een plekje moeten krijgen, stapeltjes pockets her en der ...

Wat is het laatste boek dat je hebt gekocht?
Harry Potter VI, als een verlaat verjaardagscadeautje voor mezelf. Na al de 'neen, we kopen niet weer een boek voor je verjaardag!' en 'dit jaar niets van papier met een cover rond' of 'wil je echt niets anders dan een boekenbon' heb ik voor de zekerheid het recht in eigen handen genomen.

Welk boek lees je nu?
Na een week in de wereld van Harry Potter, Hogwarts en toverspreuken ben ik even op zoek. Er wacht nog een restje 'Midzomermoord' van Henning Mankel op me, die broederlijk naast 'Rode Rozen en tortilla's' op mijn nachtkastje ligt. Maar 'Jonathan Strange en Mister Norrel' knipoogt oog ook erg lief elke keer ik mijn "boekenkast" voorbij loop.

Wat zijn de 5 laatste boeken die je gelezen hebt?
Reisden mee naar Rhodos: 'Vang me als ik val' van Nicci French, 'Fortuna's dochter' van Isabelle Allende en 'Backpack' van Emily Barr. Na een week was ik door mijn voorraadje heen en moest ik me beroepen op achtergelaten, verfrommelde, door natte zwembadvinger doorweekte Engelse pockets. 'A faint, cold fear' van Karin Slaughter en 'The other side of the story'.

Welke boeken hebben een speciale betekenis voor je?
De kinderboeken die ik - de korte tijd dat ik bij een uitgeverij werkte - zag groeien van manuscript tot boek.
In hetzelfde vakje: het allereerste boek dat ik met mijn zakgeld kocht, 'Duet met valse noten' van Bart Moeyaert.

Nog helemaal in vakantiestemming zal ik niet met stokken gooien. In plaats daarvan: boekenwurmen en letterverslaafden geef een teken van leven in het commentaardingetje hier linksonder.

Geen opmerkingen: