dinsdag 25 maart 2008

[wijvenweek] De onweerstaanbare lokroep

‘Psst!’, hoor ik als ik de etalage voorbijloop.
Mijn pas vertraagt eventjes, maar ik verman me en blijf stappen.
‘Psst!’, klinkt het opnieuw. ‘Stop eventjes en kijk gewoon eens naar mij.’
Het stemmetje klinkt wonderlijk en bijna buitenaards mooi. Ik val stil en draai me langzaam om. De wandelende medeshoppers maken uitwijkmanoeuvres om me niet omver te sjezen. Er suist een winkeltas net naast mijn linkeroor en er schampt een schoendoos tegen mijn rechterknie.
‘Hie-hier. Hier ben ik.’ Door de lokroep gebiologeerd stap ik naar het raam tot ik met mijn neus tegen de winkelruit geplakt hang. Als bij toverslag breekt er een zonnestraal door het grijze wolkendek en werpt een spotlight op de eigenaar van het stemmetje.
Ik tuur en tuur en tuur en slik. Ik recht mijn schouders, schud mijn haar even en stap de winkel binnen. Ik negeer alle verkoopsters op mijn pad en marcheer doelbewust op hem af. Zonder aarzelen til ik hem van zijn sokkeltje en ik weet het onmiddellijk: dit is de ideale…
Hij heeft veel vakjes, ziet er streelzacht uit en is opgetrokken uit een stofje dat gewoon gemaakt is om bij mijn jas te passen. Hij is stevig en toch lief. Groot en toch elegant. En hij heeft een superingenieus systeempje om mijn sleutels te bewaren en te garanderen dat ze in één handgraai toch te pakken heb.
Hij is de absolute droomtas. De tas der tassen. Zonder deze tas is mijn leven niets, leeg en nutteloos. En met die roes zweven droomtas en ik samen naar de kassa.
Ik ben nog niet helemaal buiten of ik gris het papier al uit zijn stoere lijf, hevel mijn Moleskine, pennen, portefeuille en al het andere levensnoodzakelijk spul dat ik dag in dag uit meesleep over in mijn allernieuwste droomtas. Mijn oude tas - droomtas 63 als ik de tel goed bijhou - gaat deze avond in de kast bij zijn 62 voorgangers. Droomtas 64 reist vanaf nu overal mee aan mijn schouder. Samen huppelen we de zonsondergang en een happy end tegemoet.

Tot ik droomtas 65 ontmoet, that is.

Meer info over de wijvenweek hier en meer wijvenweekposts hier.

Geen opmerkingen: