maandag 5 maart 2012

Maandag, of toch niet

Ik kijk naar mijn voeten en gil al mijn frustratie uit. Aan mijn voeten – in de gietende regen – ligt de volledige inhoud van mijn tas. Mijn rondzwemmende agenda, portefeuille, sleutels, brooddoos en notaboek vormen samen een knap staaltje – haast en spoed is zelden … .

De man onder de paraplu roept me joviaal toe. ‘Dat is maandag, madammeke.’

Het was anders dan maandag. Een maandag begint niet om kwart na vier in de vorm van een kwieke dochter. Een maandag begint niet met het gevoel dat slaap iets is uit een vorig leven. Een maandag behelst standaard geen kleed- en eet-hindernisparcours in kwadraat.

Een maandag dat is geen zin en goesting hebben.
Obstakel genoeg lijkt me.

Ondanks het vroege startuur en dankzij alle genomen hindernissen arriveren we – doornat geregend – aanvaardbaar te laat aan de deur van de opvang. Tot ik besef dat ik een klein handje mis in mijn hand. En dat de eigenaar van dat handje een staaltje ‘driftbui in de gietende regen’ ten berde brengt op de speelplaats. Dus laat je je nog iets natter dan doornat regenen, heis je de eigenaar en het handje op je schouders en troon je alles en iedereen druppend naar binnen. Om vijf minuten later – al niet meer zo aanvaardbaar te laat – je opnieuw in de stortbui te wagen en aan de auto je sleutel uit je tas te nemen. Die natuurlijk kiept en de gehele inhoud richting straatstenen spuwt. Ja, net in die grote, zwarte plas in de goot.

Dan gil je.

En als de man onder de paraplu je joviaal toeroept. ‘Dat is maandag, madammeke.’ Dan borrelt er iets op waar je mensen heel erg pijn mee kan doen, dus frons je iets ongedefinieerd en stap je leeg en moe met de hele dag nog voor je in de auto.
Het was anders dan maandag,
ergens in die hoosbui zat de druppel die er teveel aan was.

4 opmerkingen:

ilse zei

Snel naar vrijdag?

Kay ♥ zei

Hij had u beter een helpende hand toegestoken, helaas is dit niet meer van deze wereld. Vandaag beter dan maar. Groet ♥

tijdtussendoor zei

Hopelijk gaat het op dinsdag iets beter...x

Doris zei

Eens met Kay. Die paraplu in zijn hand had hij beter boven u en uw spullen kunnen houden. Gelukkig is het alweer dinsdag en híer schijnt de zon. Hopelijk bij u ook.