dinsdag 23 september 2014

Mijn desk is clean, maar kijk alsjeblieft niet in mijn laptop.

Mijn bureau kan zo op de foto voor het betere woonmagazine. Ik beschik over een laptop, bureaulamp, twee potjes met schrijfgerei en een notitieboek. Nergens slingeren er papieren rond. Geen stapel te bespeuren.  Het is wit en clean.
Heel Instagramwaardig allemaal.... als mijn baas het budget had voor mooie designspullen. (Dat had ie niet.)

Maar jammer genoeg is mijn laptop de digitale versie van een bureau dat verdwijnt onder stapels en stapels papieren. Op mijn digitale bureau hangen overal post-its met to-do's. Wankelen te klasseren paperassen naast weg te gooien documenten. Op mijn digitale bureau vind alleen ik de weg terug en zelfs ik slaag daar slechts ter nauwer nood in.

Ik heb dus nood aan een systeem. Eentje dat werkt. Want voor jullie apps beginnen te tippen. Ja ik ken en gebruik Evernote. Ja, Wunderlist staat op mijn laptop en gebruik ik regelmatig.

Maar ik moet iets verkeerd doen. Waarom heb ik  anders naast die systemen ook een notitieboek waar ik de helft van mijn to-do's in pen in plaats van iedere keer opnieuw dat ene scherm open te klikken. En hoe komt het dat werkpunten die tussendoor op mijn bureau belandden plots op de achterkant van een verslag staan? Waarom blijf ik bezig met alle to-do's van de ene naar andere lijst slepen?


Dus...
Hoe zet ik een systeem op? Eentje dat ik volhoud?
Hoe creƫer je een lijst van trefwoorden die ook werkbaar blijven?
Hoe hou ik overzicht in mijn mailbox zonder een mix van sterretjes en kleurcodes die mijn digitale brievenbus de aanblik geven van een geflipte regenboog?
Hoe zorg ik ervoor dat zaken niet simpelweg naar de vergeetput van mijn laptop zakken?
Hoe grijp ik mezelf bij de lurven en maak ik schoon schip?

4 opmerkingen:

Roos zei

Aan mij heb je niks. Mijn laptop is schoon en ik heb een overdaad aan lijstjes verspreid over mijn diverse werkplekken in huis. Verder heb ik mooie Moleskines, gekregen van deze en genen ;-)
En die apps? Nooit van gehoord (ja, ik loop vast ho-pe-loos achter)....

KRuiMeL zei

@ Roos: dankzij jouw tip (van lang geleden) ga ik regelmatig zitten om mijn hoofd leeg te maken. Ook niet onbelangrijk!

Heidi zei

Ik doe het met Evernote. En sinds kort ook de takenlijst op mijn Samsung-phone. En losse blaadjes en notitieboekjes die ik dan eens per week overtik in Evernote. Zie ik zo tegenop dat ik de volgende keer sneller de Evernote app op mijn smartphone open om het daar te noteren ipv op papier.
Ik kan dus ook tips gebruiken ;-)

Maarten zei

Wunderlist op al je apparaten zetten, en meerdere keren per dag bijwerken.
Die notitieblokken in je tas laten. Laptop of tablet mee naar de vergadering. Papier is alleen voor noodgevallen, misschien nog voor schetsen.

Op die manier ben ik nu een maand of vier volledig digitaal. Bijna dan.