vrijdag 20 februari 2015

Shortcuts #boostyourpositivity


Deel jouw shortcuts, luidde de opdracht.
Ik geef toe dat ik diep moest nadenken. Ik heb niet het gevoel dat mijn leven zoveel shortcuts telt. Of het moeten de voor de hand liggende zijn, maar goed... hier komen ze. Mijn shortcuts, zodat het dagelijkse leven niet vierkant draait en heel af en toe op rolletjes loopt 

Weekmenu
Onnodig om over uit te wijden. Hier lees je er alles over.
Voordelen: nooit je hoofd moeten breken over wat eten we deze avond en ook nooit spoorslags naar de winkel moeten hollen voor dat ene ontbrekende ingrediënt.

Bijkomende tip:
Ik heb een lijst in Evernote met gerechten die we vaak en graag eten, samen met de benodigde ingrediënten. Makkelijk als de inspiratie voor een weekmenu even wat zoek is én om de boodschappenlijst te maken. 

Uitbesteden
Om de twee weken komt een poetsvrouw. Dat is niet genoeg om te garanderen dat je hier van de vloer kan eten, maar het maakt dat het poetsen een haalbaardere kaart wordt.

Zoveel mogelijk klaar zetten op voorhand
's Avonds zet ik de ontbijttafel klaar, tot en met de koffietas bij de koffiezet. De kleren voor de kroost liggen klaar en de schooltassen staan gevuld aan aan de voordeur. Scheelt een kostbare tien minuten 's morgens.

Gedeelde agenda's 
Sinds we onze agenda's delen moeten we veel minder op en neer bellen om af te stemmen op elkaar.
Alles gaat erin. Ook wanneer wie zwemles heeft en wanneer er speciallekes mee moeten naar school.

Hou het haalbaar
Qua naschoolse sportactiviteiten komen enkel de sporten in aanmerking die op woensdag of zaterdag mogelijk waren. Na één jaar ons tweemaal per week te haasten van en naar atletiektraining waren we er met vier klaar mee, inclusief de sporter zelf. Kan het niet op woensdag of zaterdag, dan is het geen optie. Wanneer ze zelf met de fiets op en neer kunnen, praten we er nog eens over. 

Verdeel wat er moet gedaan worden 
Zowel 's morgens als 's avonds zijn de taken hier verdeeld. Omdat ik 's ochtends als eerste weg moet, sta ik eerst op en neem het al wakkere kind mee naar beneden. Ik zorg ervoor dat de kroost in de kleren raakt en ontbijt samen met hen. Daarna spring ik op de fiets op weg naar het station. Lief neemt de boterhamdozen en het afzetten op school voor zijn rekening. 's Avonds haal ik de kroost op uit de naschoolse opvang, terwijl Lief ondertussen begint te koken.

Soms even de boel de boel laten
Ja, er kan nog altijd eens een extra dweil over de vloer gehaald worden. En die 15 minuten op de trein kunnen effectiever besteed worden dan met lezen of naar buiten staren. En toch geeft het een goed gevoel om soms eens de boel de boel te laten. Om eerst een koffie te drinken, met een stuk chocolade terwijl je wat bijleest in de zetel. En dan pas te overwegen of je nog wat wassen zult draaien.
Met mate inzetten deze tip, dan is ze het effectiefst!

Deze blogpost kadert in het #boostyourpositivity project.

1 opmerking:

ilse zei

Ik stem voor die laatste tip. Vind ik veruit te beste!