dinsdag 13 september 2016

Hoe ik Roald Dahl leerde kennen

"Boeken in de bank en oren open!", brulde meester Frank van het vierde leerjaar steevast op vrijdagmiddag. Op geen enkel ander moment in de week werkten onze oren beter dan bij de aankondiging van het voorleesuur. 
Meester Frank zwoor bij Roald Dah:  Mathilda, de GVR, sjakie en de chocoladefabriek,... samen vulden de boeken een vensterbank waar we een jaar zoet mee waren. 

Meester Frank las niet voor. Hij fluisterde, brulde, piepte en gilde waar nodig. Hij wervelde door de klas met grote gebaren en grappige gezichten. Ongemerkt lijmde zijn stem je vast op je stoel en joeg hij jouw verbeelding het klaslokaal uit, de wereld van Oompa Loompas en vreselijke heksen in. 
Veel herinneringen van de lagere school lopen als waterverf door elkaar. Maar na drie zinnen 'GVR' zit ik weer op het bankje links vooraan in de klas waar de stem van meester Frank en bovenal de woorden van Roald Dahl door de klas wervelen. 

Vandaag is Roald Dahl Day. De beste man zou 100 geworden zijn.

3 opmerkingen:

sop.hie.s zei

Ik heb zo'n vader :) Ik leerde de magie van Roald Dahl kennen in mijn bed, samen met mijn broer en zussen. Ik kan alleen maar proberen om hetzelfde voor mijn dochtertje te creeeren.

Liese zei

ik moet er nog zoveel lezen! Maar wat ik heb gelezen vond ik alvast geweldig!

Lalagè zei

In groep 7 hadden we een meester die 'De heksen' voorlas, met stemmetjes, geweldig!