zaterdag 17 mei 2003

Herinnering
Vanonder de regen waterdruppels reik ik naar de douchegel. Ik schroef de dop van de fles en onmiddellijk ben ik terug in Rwanda. Rwanda, het land met zijn duizend heuvels en groene valleien. Rwanda, waar we een week lang gasten waren van onze Rwandese partners. Ik snuif de geur op en waan me opnieuw in de Procure. De kleine, eenvoudige jeugdherberg waar we overnachten. Ik ben terug in de douche daar. Het water kolkt tollend weg in het afvoerputje. Mijn stem weerkaatst op de grauwe tegeltjes. De druppels pletsten open op de betonnen vloer. De stroom water wast het zweet en stof van de dag weg. De douchegel schuimt op tot geurige wolken. Ik denk aan de jongetjes de voetbalden op de straat, aan de zon die langzaam opkomt boven Kigali. Aan de lange ritten, met 20 in een auto gepropt.
Als ik uit de douche stap ben ik opeens weer ik mijn eigen badkamertje, in het koude Belgiƫ. Niets herinnert me zo sterk aan Rwanda als deze geur.

Geen opmerkingen: