donderdag 7 augustus 2003

Woordenschat
Zolang ik met vakantie was zaten ze weggeborgen in de schuif van mijn ladenblok. In het donker tussen pennen en papperassen hielden ze hun zomerslaapje. Dure en deftige woorden. Beleefde uitdrukkingen. Die had ik niet nodig deze zomer. "Hoi" volstond en wat moest ik in hemelsnaam aan met typen zoals "Hoogachtend" en het duo "Enerzijds & Anderzijds".
Toen ik gisteren mijn lade opentrok tuimelden ze eruit en sprongen enthousiast rond op mijn bureau. Ze tikten me op mijn vingers als ik een brief aan het opstellen ben.
"Gebruik mij! Gebruik mij!", piepte "Geachte" opgewonden. Ik overwoog om "Hallo" en "Hoi" vanop het hoekje van het bureau te plukken maar de deftige en beleefde woorden versperden de weg.
"Neen, gebruik ons. Wij zijn niet zo alledaags. Wij zijn deftig, beleefd."
Ik zie "Groeten" die bij "Hoi" gaan staan is verdrietig ineenkrimpen.
"Kom eens hier", wenk ik naar de hoogdravende woordjes. Ze schrijden blij op me af en vliegensvlug klem ik "Geachte", "Heer & Mevrouw", "Alsook" en de rest tussen mijn vingers en deponeer ze terug in de lade. Ze bonken nog eventjes, maar dan is het stil.
"Hoi" en "Hallo" lopen voorzichtig glimlachend naar mijn laptop.
"Mogen we nog even blijven?"
Ik knik en typ verder aan mijn email.

Geen opmerkingen: