dinsdag 7 oktober 2003

Hallo? Helpdesk?
Ik had me er niet mee moeten bemoeien. Niet proberen te helpen. Gewoon mijn rug toedraaien en heel het boeltje in zijn sop laten gaarkoken. Maar dat heb ik dus niet gedaan. Het begon gewoon zo klein, zo simpel. En dat kon ik wel aan. Een mailbox die weigerde nog langer mail op te halen. In twee minuutjes was het opgelost. En toen was het hek van de dam. Plots was ik de helpdesk van dienst. Koppige printers, luie computers, verwarde internetverbindingen. Iedereen wist me te vinden. Helpdesk Kim, het kwam zelf officieel in mijn functieomschrijving. Netwerkbeheerder.

Fijn, maar ik snap er dus niet meer van dan mijn collega's. Ik ben geen helpdesk. Ik weet waar de aan- en uitknop zit, hoe je een nieuwe emailaccount aanmaakt, hoe je programma's moet installeren of van de pc wippen. Ik kan nog net uitknobbelen waarom een printer blokkeert of hoe ik een virus moet verwijderen. Maar daar stopt het ook mee. Ik ben geen netwerkbeheerder, ik vind mijn weg niet in de warboel van snoeren en verbindingen van onze server. Mijn hele informatica-opleiding bestond uit Word, Exell, Acces en Powerpoint. Ik modderde gewoon wat aan. Prutste hier en daar wat om me bereidwillig te tonen. Dom!

"Jij speelt met die dingen", was het antwoord op mijn paniekerige vraag "Waarom bombarderen jullie mij tot netwerkbeheerder?"
Ha, ik speelde met die dingen. Ik had gewoon het (on)geluk om aan de juiste knopjes geprutst te hebben. En nu zit ik
met netwerkproblemen op mijn kap waar ik echt geen snars van snap.

Geen opmerkingen: