dinsdag 6 juli 2004

Verlanglijstje
"Wat heb jij daar?"
Ik kijk verbaasd op van mijn boek. Lief staat in de woonkamer en wijst beschuldigend.
"Ik?"
"Ja, wat heb jij daar in je handen"
"Een boek", zeg ik en kijk voor de zekerheid nog eens. "Een boek", herhaal ik nog eens.
"Ja, een boek. Dat zie ik ook wel. Het gaat me om de titel."
Ik draai de flap naar me toe.
"De man die glimlachte", spel ik.
"En dat ben je nu aan het lezen."
"Vandaar dat ik er mee in mijn handen zat."
"Waar haal je dat boek vandaan?"
Zijn stem wordt dreigender.
"De bibliotheek?" Het klinkt bijna als een vraag.
"Waarom nam je dat mee?"
"Ik wilde het graag lezen en het lag bij de te ontlenen boeken", antwoord ik. "Is dat zo erg?"
"Ga je het uitlezen?"
"Het is bijna uit."
Lief gooit zijn armen in de lucht en stampt de trap op.
Ik hoor hem morrelen over een verlanglijstje.

Zuchtend haal ik mijn schouders op en lees verder. Gekke Lief. Tot opeens.
Verlanglijstje ...
Mijn verjaardag ...
Mijn verjaardagsverlanglijstje ...
Met daarop "De man die glimlachte"

Boven graaft Lief grommend in zijn kast op zoek naar het aankoopbewijs.
"Kan ik het weer gaan ruilen."

Geen opmerkingen: