maandag 7 maart 2005

Maandag
'Welke dag is het?' murmelde Lief slaapdronken toen de wekker voor de eerste maal afliep. Ik bromde wat, rolde me in het dekbed en propte een kussen tegen mijn oren.
'Wélke dag is het?' vroeg hij nogmaals, iets helderder.
Ik kroop helemaal onder het dekbed en klemde de uiteinden stevig vast. In het zwarte hol was er voor niets ruimte, behalve voor soezen en slapen.
'Maandag', beantwoordde Lief zijn eigen vraag en hij veerde recht.
'Het is maaaandaah-aag', trok hij aan mijn deken.
'Het is een dag om in bed te blijven liggen', protesteerde ik. 'Een dag om boeken te lezen en warme mokken koffie te drinken. Het is een dag waar de poezen zich elk aan een kant van mijn benen nestelen en daar de hele dag blijven liggen. Niets meer.'
'Dat was gisteren', grijnsde Lief en hij trok het dekbed weg. 'Vandaag is het maandag.'
Als bezeten sprong ik op, graaide naar de uiteinden van mijn deken en trok ze opnieuw over mijn hoofd. 'Zeg die maandag van jou maar dat ik er nog niet klaar voor ben.'

Geen opmerkingen: