woensdag 24 oktober 2007

Trein naar Berchem
"Antwerpen Berchem" klonk het door de intercom. De naam bleef echoën tussen mijn oren terwijl mijn ogen muurvast gelijmd zaten aan de woorden van 'Het dertiende verhaal'.
Ik wiebelde de bladwijzer tussen mijn vingers en keek naar buiten, zoekend naar een naamsbordje.
Keek verlangend naar mijn schoot, naar pagina 143.
Had ik echt "Berchem" gehoord? Waar moest ik er weer af?
Mensen verzamelden jassen en tassen en schoven in het gangpad aan. Ik drukte mijn neus tegen het glas op zoek naar de stationsnaam. "Berchem" weerklonk het in mijn hoofd. Had ik het goed gehoord? Liggen er dan geen tussenstops tussen Gent en Berchem of had ik die ook gemist. Ik drukte mijn voorhoofd tegen de ruit aan en zocht koortsachtig naar een bordje. Lokeren, Sint-Niklaas, Dampoort? Waar waren die heen?
Ik boog in het gangpad en probeerde een naambordje te ontdekken, wiebelde op en neer in mijn stoel en zag het opeens vanuit mijn ooghoek. -CHEM.

Met dank aan de passagier die de deur voor mij openhield.

Geen opmerkingen: