zaterdag 1 september 2012

Kleur

Met het pakken van de boekentassen verandert de kleur van de dagen. Van het helle blauw waar augustus voor staat, naar het warme oranje dat in mijn hoofd bij september past.
Ja, in mijn hoofd hebben maanden kleuren. Oktober is bijvoorbeeld oker. November is eerder een roodachtig bruin. December is donkerblauw, zo blauw dat het bijna zwart is. Januari is wit, februari lichtgrijs. Maart en april zijn groen. Bij mei hoort een licht soort paars. Juni is geel en juli is blauw, net zo fel ogendichtknijpen blauw als augustus.

Ik typ het alsof dit de grootste vanzelfsprekendheid is. Voor mij staat dit zo vast als maandag die op zondag volgt. Maar ik vermoed dat ik de enige ben.

5 opmerkingen:

zei

neen hoor je bent de enige niet :-), bij mij is het eerder gelinkt aan de dagen van de week. maar zondag is hier onmiskenbaar zwarte dag, maandag geel, dinsdag oranje, woensdag groen, etc etc.. dat verschijnsel heet synesthesie geloof ik, er zit een ganse wetenschappelijke uitleg achter!

hutsefluts zei

Och ik heb dat ook, niet zo zeer met dagen van de week maar wel met maanden en met muziek en zelfs personen waar ik vaak een kleur aan hang!

Miss and Mrs. zei

Helemaal niet gek! Ik heb dat ook, en kan die van jou ook volgen. Enkel mei klopt niet voor mij. :-)

Gudrun zei

Ik link kleuren niet zozeer aan maanden, maar wel aan muziek, aan weekdagen, aan stemmingen... Dus nee, je bent lang niet alleen.

Femke zei

Bij mij hadden jaren vroeger kleuren. Schooljaren. Eigenlijk weet ik ze nu niet meer. Ik denk dat het 3e leerjaar een soort van lelijk bruin was, bijvoorbeeld. 2e leerjaar geel. In het 5e en 6e leerjaar waren het vrolijkere kleuren, toen ging ik naar een leuke school. En in het middelbaar leken alle kleuren op mekaar, misschien omdat de jaren toen ook nogal eentonig waren.

Maar neen, je bent dus niet alleen.