donderdag 2 februari 2006

Aangekomen
Met haar bijna 74 jaar is ze een meer dan ervaren reizigster. Iran, Marokko, Cuba, Sumatra, Indiƫ en zowat heel Europa. Maar toch stond de onzekerheid in haar ogen te lezen terwijl ze haar reisroute overliep.
'Waar moet ik mij weer aanmelden in Zaventem?'
'Bij de balie van je touroperator.'
'En dan?'
'Dan check je je bagage in en ga je naar de gate.'
'Hoe weet ik waar ik moet zijn?'
'Dat zullen ze je vertellen aan de balie van je touroperator.'
'...'
'Oma, dit is toch niet de eerste keer dat je alleen reist. Meer nog, je hebt nooit niet anders gedaan.'
Ze glimlacht, maar de twijfel blijft in haar ogen blinken.
'En die overstap in Londen. Hoe moet dat?'
Ik slik een visioen van een gestrande oma in verlaten luchthaven snel door.

Vier dagen later open ik m'n mail: 'Goed aangekomen, met fotografisch bewijs', mailt m'n nonkel bij wie oma een maand zal logeren.
Tussen de pixels ontcijfer ik een opgelucht lachende oma in de aankomsthal van Johannesburg. En ik doe aan deze kant van de evenaar even net hetzelfde.

Geen opmerkingen: