De jongste trakteert me op een kinderliedjes-medley vanuit het fietsstoeltje. Startend bij 'De kop van de kat was jarig en zijn pootjes vierden feest', ging ze naadloos over naar Mega Mindy om er dan nog een vleugje 'In de maneschijn' doorheen te mixen.
Samen hebben we de oudste afgezet op de jeugdbeweging en we vieren het feit dat de zon ons nog eens wist te vinden met een extra lange omweg richting naar huis.
Aan een veld vol boter- en nog wat andere bloemen houden we halt. Ik laat het dartele zinggeweld los en strek me uit in het gras. Ze verdwijnt tussen het groen en het geel en komt terug met een handvol boterbloem kopjes. 'Voor jou mama.' Ik steek de bloempjes in mijn zak en wenk haar. 'Kijk als je de bloemen helemaal onderaan de steel afplukt kunnen we ze thuis in een vaasje steken.' Tien minuten later krijg ik een vuistdik boeket, hier en daar nog met wortels en al gepresenteerd. Thuis schikt ze bloem per bloem in de vaas en rent daarna de tuin in.
Deze morgen drink ik snel mijn koffie op aan het aanrecht, naast ons veldboeket. Ik probeer de geur op te snuiven. Het ruikt naar niets, maar ik voel zo weer de grassprieten aan mijn tenen kriebelen en neurie van de weeromstuit 'de kop van de kat was jarig en zijn pootjes vierden feest.'
maandag 27 mei 2013
vrijdag 17 mei 2013
Vol plannen
Naar Gent moest ik. Werkgewijs voor een vergadering. 's Avonds ging ik voor mijn eigen lol met een vriendin iets gaan eten. En zo had ik na de vergadering vier lege uren, voor ik mijn benen onder een restauranttafeltje kon steken.
Vier uren om iets te doen, want niets is ook zo raar. Maar ik ben dat dus niet meer gewoon. Gewoon rondhangen, mijn neus achterna lopen.
De controlefreak in mij had al wat adressen in haar agenda genoteerd. Was dit niet het moment om nog eens een museum binnen te stappen? Of in de winkels te gaan snuisteren?
Mijn neef, die een kop koffie en een babbel in de aanbieding had, stuurde me een andere weg op. Hier gewoon rechtdoor wandelen, dan vul je je uren wel.
Ik volgde de tramlijn en zocht naar het Gent uit mijn studententijd. In hoekjes en kantjes zat ze nog, maar ik moest al heel goed speuren. Ze zag er goed uit, mijn studentenstad. Beter dan ik me herinnerde: fris, jong en levendig.
De tramlijn voerde me naar een boekenwinkel op de Kouter. In mijn hoofd zeurde een stemmetje over dat museum en de winkels. 'Heel eventjes' fluisterde ik en ik glipte door de deur. Ik ademde de geur van papier in en liet mijn vingers langs de boekenruggen glijden . Ik trakteerde mezelf op een stapeltje én op een koffie in de winkel vooraan. Buiten regende het. 'Nog heel even', legde ik het stemmetje in mijn hoofd het zwijgen op en ik sloeg één van mijn aanwinsten open. Toen ik even later opkeek, was het tijd voor dat restauranttafeltje...
Vier uren om iets te doen, want niets is ook zo raar. Maar ik ben dat dus niet meer gewoon. Gewoon rondhangen, mijn neus achterna lopen.
De controlefreak in mij had al wat adressen in haar agenda genoteerd. Was dit niet het moment om nog eens een museum binnen te stappen? Of in de winkels te gaan snuisteren?
Mijn neef, die een kop koffie en een babbel in de aanbieding had, stuurde me een andere weg op. Hier gewoon rechtdoor wandelen, dan vul je je uren wel.
Ik volgde de tramlijn en zocht naar het Gent uit mijn studententijd. In hoekjes en kantjes zat ze nog, maar ik moest al heel goed speuren. Ze zag er goed uit, mijn studentenstad. Beter dan ik me herinnerde: fris, jong en levendig.
De tramlijn voerde me naar een boekenwinkel op de Kouter. In mijn hoofd zeurde een stemmetje over dat museum en de winkels. 'Heel eventjes' fluisterde ik en ik glipte door de deur. Ik ademde de geur van papier in en liet mijn vingers langs de boekenruggen glijden . Ik trakteerde mezelf op een stapeltje én op een koffie in de winkel vooraan. Buiten regende het. 'Nog heel even', legde ik het stemmetje in mijn hoofd het zwijgen op en ik sloeg één van mijn aanwinsten open. Toen ik even later opkeek, was het tijd voor dat restauranttafeltje...
dinsdag 14 mei 2013
Klein geluk
Wakker worden met een fijn liedje in je hoofd. De melodie op repeat. Ook wanneer ik twee ochtendhumeurige ukken uit bed pluk, boterhammen smeer, koffie zet en ondertussen twee pyjama's voor schoolkleren probeer in te wisselen. Tussen hun drukke verhalen door blijft het liedje in mijn achterhoofd hummen. Ik betrap mezelf op een klein dansje als ik mijn tanden poets.
Ik stop even om drie paar zoenen uit te delen voor ik in mijn jas schiet en als eerste de deur achter me dichttrek. Wanneer ik in de auto stap en de radio aanklikt, klinkt mijn liedje.
De eerste glimlach voor vandaag is binnen .
Ik stop even om drie paar zoenen uit te delen voor ik in mijn jas schiet en als eerste de deur achter me dichttrek. Wanneer ik in de auto stap en de radio aanklikt, klinkt mijn liedje.
De eerste glimlach voor vandaag is binnen .
maandag 13 mei 2013
Stamceldonor
Al een hele tijd lees ik stilletjes daar. Zijn woorden slaan soms kleine barsten in mijn hart. Zijn oproep kwam even duidelijk binnen en porde een vervelend stemmetje in me wakker. Want mailsgewijs was ik al een jaar lang aangemeld als stamceldonor. Maar op de één of andere manier raakte ik er niet om een staal bloed te laten afnemen.
Deze week was ik te vroeg voor mijn trein. Uit mijn ooghoek zag ik het logo van het Rode Kruis en voor ik het goed en wel besefte was ik 180° gedraaid, het Bloedtransfusiecentrum binnengewandeld en zat ik op een stoel voor een dokter.
Een gesprekje, een prik en vier danku's later stond ik op het perron. Mijn arm strak ingezwachteld.
Voorlopig heb ik gedaan wat ik kan.
En hopelijk kan ik ooit nog iets meer doen.
Deze week was ik te vroeg voor mijn trein. Uit mijn ooghoek zag ik het logo van het Rode Kruis en voor ik het goed en wel besefte was ik 180° gedraaid, het Bloedtransfusiecentrum binnengewandeld en zat ik op een stoel voor een dokter.
Een gesprekje, een prik en vier danku's later stond ik op het perron. Mijn arm strak ingezwachteld.
Voorlopig heb ik gedaan wat ik kan.
En hopelijk kan ik ooit nog iets meer doen.
maandag 6 mei 2013
Communie
De dag begon zaterdag vroeg en impliceerde dingen zoals een stoel bovenop een tafel zetten om toch maar een vlaggenlijn te kunnen hangen. Het was zo'n dag waarop vrienden toezeggen om op een ontiegelijk vroeg uur uit hun bed te rollen en mee te komen helpen (al was het maar om de stoel bovenop de tafel vast te houden). Het was ook een dag die al maanden in ons hoofd zat. Hoe dichter ie kwam, hoe meer ie zijn plaats opeiste in de lijst van prioriteiten.
De vlaggenlijn was het keerpunt voor mij. Als die er hing, betekende dat dat al voorbereidingen getroffen waren en de dag echt kon beginnen. En dan hijs je je oudste in zijn feestkleren en spring je zelf in een nieuwe jurk en voel je lichter dan je je in maanden gevoeld hebt.
Het is niet mijn gewoonte, maar met deze foto wou ik toch even pronken.
KleineVent, die nu toch echt een andere blognaam verdient, in vol ornaat.
![]() |
| Foto door An Nelissen |
Abonneren op:
Posts (Atom)
